Kun Sani Piiroinen, 19, ei ylioppilasvuonnaan onnistunut saamaan haluamaansa opiskelupaikkaa, hän päätti katsoa eteenpäin, vaikka moni tuttu ”jäi korottelemaan arvosanoja”.
”En silti halunnut mennä välivuodeksi töihin, koska se ei olisi mitenkään edistänyt mahdollisuuksiani onnistua seuraavassa yhteishaussa”, Sani kertoo.
Samoja ajatuksia risteili toisaalla myös Riina Pentikäisen, 21, mielessä. Hänellä oli kesällä 2020 edessä toinen välivuosi.
Kumpikin selaili Vapaan akatemian Tiedekoulutuksen esitettä. Siinä tarjottiin vaihtoehtoa, joka tuntui järkevältä ratkaisulta. ”Halusin päästä elämässä eteenpäin. Lukuvuoden mittainen opintokokonaisuus oli jotakin uutta ja kivaa, josta saattoi innostua – toisin kuin paluusta lukion koulukirjojen pariin”, kertoo Riina.
Riinaa ja Sania yhdisti kiinnostus terveystieteisiin ja hyvinvoinnin edistämiseen. Kummankin tähtäimessä oli näihin aloihin liittyviä ammatteja, kuten liikunnanopettaja, fysioterapeutti ja sairaanhoitaja. Tiedekoulutuksen sisään rakennettu mahdollisuus suorittaa 25 opintopisteen laajuiset terveystieteiden perusopinnot Jyväskylän yliopiston avoimen yliopiston opintoina houkutti hakemaan.
Ryhmä oppii yhdessä keskustellen
Vapaassa akatemiassa avoimen yliopiston opintoja suoritetaan ryhmänohjausmallin mukaisesti. Liikuntatieteellisen tiedekunnan alaiset terveystieteiden opinnot on integroitu osaksi päätoimista opiskelua, joten terveystieteitä on ohjelmassa useana päivänä viikossa. Opintojaksojen sisältöihin ryhmää luotsaa TtM Nadia Nieminen.
Riina on ryhmässä opiskeluun ja ryhmänohjaukseen tyytyväinen. ”Ajattelin, että olisi vaikeampaa päästä opiskeluun kiinni, kun takana oli jo yksi lukionjälkeinen vuosi. Ryhmä on kuitenkin ollut merkittävä tuki ja turvallinen oppimisympäristö. Yksin olisi ollut hankalampaa.”
Hän kertoo tulleensa ryhmässä rohkeammaksi. ”Ei tarvitse jännittää, vastaanko väärin tai kysynkö tyhmän kysymyksen.”
”Ryhmässä on ollut vähän eri-ikäisiä ja erilaisessa elämäntilanteessa olevia opiskelijoita, mikä on tuonut keskusteluihin monia näkemyksiä ja näkökulmia”, lisää Sani. ”Se on ollut kiinnostavaa ja opettavaista.”
”Itseluottamus on kasvanut”
Ryhmän opettaja-ohjaajana Nadia Nieminen on myös akateemisen opiskelun käytänteisiin perehdyttäjä, jonka tuki ja turva korostuu oppimistehtäviin ja tentteihin valmistauduttaessa.
”Ensimmäisten oppimistehtävien äärellä oli epävarma siitä, mitä yliopiston opettaja odottaa ja millaista vastausta tehtävään halutaan”, Sani muistelee. ”Nyt itseluottamus on kasvanut, ja oppimistehtävien laatimiseen osaa suhtautua jo rennommin.”
Riina tunnistaa saman kehityksen. ”Osaan jo paremmin arvioida myös omia suorituksiani, esimerkiksi sitä miten hyvin onnistuin tentissä.”