– Draamakasvatusopinnot tarjosivat harrastajateatterin konkarille syvempää tietoa ja ymmärrystä
”Teatteri on rakas harrastukseni. Siitä syystä hain mukaan opintoihin”, kertoo Outi-Elina Keskevaari, joka suoritti Jyväskylän yliopiston draamakasvatuksen perusopinnot (25 op) Lahden kansanopistossa.
”Harrastajateatteriaktiivina haluan tehdä osani mahdollisimman hyvin, ja siihen hain draamakasvatuksesta lisäoppia. Ajattelin, että samalla hankin uusia työkaluja myös partioryhmien vetämiseen.”
Suorittaminen ei ole se juttu
Alun alkaen Keskevaari näki opiskelun hyvänä vastapainona työlle.
”Opintoihin hakiessani en juuri miettinyt draaman yhteyttä fysioterapeutin ammattiini. Sittemmin olen huomannut, että työhyvinvoinnin edistämisessä draamaopeista on hyötyä. Teen paljon asiakastyötä, pidän luentoja ja olen esillä. Näissä tilanteissa vuorovaikutustaidot korostuvat. Usein tarvitaan myös kykyä ja uskallusta heittäytyä ja improvisoida.”
Tanssi ja liikeimprovisaatio -jaksolta yhteys omaan työhön löytyi helposti. ”Nautin niistä harjoituksista! Vapauttavaa kehon käyttöä, jossa suorittaminen ei ole se juttu.”
Oppiaineen luonteesta johtuen draamakasvatuksen perusopintoihin kuuluu paljon toiminnallista lähiopetusta, jossa on läsnäolovelvollisuus. Syksyllä 2020 opinnot aloittaneen ryhmän opetusjärjestelyjä sotki tietenkin koronapandemia.
Ensimmäisissä tapaamisissa tartuntariskiä torjuttiin muun muassa työskentelemällä ulkosalla. Keskevaari muistelee harjoituksia, jotka vastuuopettaja Anna Pitkämäki veti toisilleen vielä melko vieraille osallistujille puistossa. ”Porukka heittäytyi hyvin ja teki tosissaan. Luulen, että ne kokemukset vahvistivat ryhmää koko loppumatkan ajaksi.”
Ryhmän rooli draamakasvatuksen oppimisprosessissa on aivan keskeinen. Keskevaari kiittelee omaansa. ”Meillä oli upea ryhmä! Tarjosimme toisillemme monia ahaa-elämyksiä.”
”On harmillista, että yhteinen lähiaika vaihtui usein verkkotapaamiseen. Samalla kuitenkin opittiin uutta ja huomattiin, että näinkin asiat voi saada toimimaan – jopa prosessidraaman ohjauksen Zoomissa.”
Onnistuneet ensitreffit esseen kanssa
Draamakasvatuksen opinnot sisältävät useita kirjallisia oppimistehtäviä, jotka vaativat huolellista perehtymistä lähdekirjallisuuteen. Monissa tehtävissä opiskelijalta odotetaan oman ja ryhmän toiminnan reflektointia suhteessa draaman teorioihin ja tutkimustietoon.
Monella kanssaopiskelijalla oli korkeakouluopintoja tai -tutkinto taustalla, Keskevaarilla ei. ”Ei ollut esseen kirjoittamisesta kokemuksia, joten ei siis rutiinia muttei myöskään rasitetta siinä mielessä, että olisin asettanut riman liian korkealle. Itseään piti silti tietenkin haastaa.” Utelias ja innostunut ote palkittiin hyvillä arvosanoilla.
Keskevaari suoritti oppimistehtävät suositellussa aikataulussa. ”Yhden tehtävän palauttaminen vapautti tarttumaan toisen teemoihin ja tehtävänantoon. Menee hankalaksi, jos tehtävät kasaantuvat”, hän neuvoo tulevia opiskelijoita.
Näytelmiä uudessa valossa
Kun Keskevaari nyt asettuu Orimattilan Jätinpesän näyttämölle tai Lahden kaupunginteatterin katsomoon, hän tarkastelee näytelmätekstiä, näyttelemistä ja ohjaamista aiempaa analyyttisemmin. Mieleen palaavat dramaturgian opintojakso ja näytelmäanalyysin kirjoittaminen, sen opit ja oivallukset.
”Saatan miettiä, mikä tässä tekstissä on keskeinen väittämä, tai pohdin, mitä ohjaaja tietyllä ratkaisulla hakee, eli katselen ikään kuin uusin silmin. Se ei ole huono juttu. Se syventää kokemusta.”
”Olen tosi onnellinen, että pääsin tähän koulutukseen. Kokonaisuus vastasi odotuksiini. Siinä oli sopivasti haasteita muttei koskaan liian vaikeaa”, Keskevaari kertoo. ”On mahdotonta nimetä matkan varrelta yksittäisiä kohokohtia. Se oli yhtä highlightia koko homma!”
Aikomus ohjata ryhmiä uusia oppeja hyödyntäen on jo käynyt toteen. ”Partioryhmässä on ensimmäinen draamakeikka heitetty!”
Teksti: Leena Mattila
* * *
Avoimen yliopiston draamakasvatuksen perusopinnot Lahden kansanopistossa jälleen 16.9.2023 alkaen.
Haku opintoihin 31.8.2023 mennessä. Siirry tästä lisätietoihin ja hakuohjeisiin.