Tarina alkaa vuonna 2001 Kajaanista, mistä Aleksi Lavaste – juuri lukion päättänyt teatterinharrastaja – saapuu Lahden kansanopiston teatterilinjalle. ”Kajaanissa olin usein se ainoa poika, joka näytteli ja tanssi. Roolin saadakseni riitti, että ilmestyin paikalle”, Lavaste naurahtaa. ”Lahdessa meitä olikin sitten paljon samanlaisia.” Yksi samanlaisista oli Timo Raita, teatterikoulutuksen nykyinen vastuuopettaja.
”Kun Timo syksyllä 2017 väläytti mahdollisuutta työskennellä teatterikoulutuksessa opettajana, kiinnostuin heti. Ajattelin, että voisin vetää yksittäisiä lyhyitä kursseja, mutta Timo tarjosikin pitkäjänteisempää roolia opetustiimin jäsenenä. Olin yllättynyt – ja valtavan kiitollinen.”
Työsuhde-etuina yhteisö ja kollegat
Lavaste on freelancer, jonka työt koostuvat erilaisista näyttelijän, ohjaajan ja opettajan tehtävistä. ”Opistoon töihin tultuani olen saanut työyhteisön ja kollegat. Iloitsen siitä joka päivä, kun tulen tuosta ovesta.”
Lavaste toimii myös yrittäjänä uusimmassa ammatissaan; teatteritaiteen maisteri valmistui vuosi sitten hahmoterapeutiksi tanskalaisesta Gestalt Institute of Scandinaviasta. ”Hahmoterapia on yksi psykoterapian muoto. Sen keskiössä ovat autenttinen kohtaaminen, tämän hetken tutkiminen ja ne keskeiset kysymykset, jotka tekevät ihmisestä sen, kuka hän on”, Lavaste tiivistää. ”Samat kysymyksethän ovat keskeisiä myös taiteessa.”
Ajat muuttuvat, tahtotila pysyy
Kahdeksassatoista vuodessa teatterikoulutus on käynyt läpi monia muutoksia. ”Ennen fokus oli paljolti näyttelijäntyön opiskelussa, ja esityksiä valmistettiin vuoden mittaan vähemmän”, Lavaste kertoo. Raidan, Lavasteen, Virva Immosen (musiikki) ja Meri-Tuuli Risbergin (tanssi ja liike) muodostaman opetustiimin vetämä nykykoulutus on kokonaisvaltaisempaa teatterin tekemistä. ”Lukuvuosi on intensiivisempi ja opiskelijoiden työpäivät pidempiä.”
Paljon on samaakin. Lavaste muistelee elämäntäyteistä vuotta ja ilmapiiriä, johon kajaanilaispoika ihastui ja upposi. ”Valtavan voimakas tahtotila – niin opiskelijoiden kuin opettajienkin – kehittyä ja oppia. Ja opiskelijoilla tietenkin halu päästä alalle.” Samaa yhteisöllistä tahtotilaa vaalivat Lavasteen mukaan myös nykyiset opiskelijat ja opettajat.
Tällä tiellä
Alalle pääsy elää vahvana teatterikoulutukseen tulijoiden mielessä. Lahden koulutus nähdään vaikuttavana väylänä Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun ja Tampereen yliopiston näyttelijäntyön laitoksen opintoihin. Lavaste muistuttaa, että monilla on vahva teatterin tekemisen tausta jo opistoon tullessaan. ”He ovat jo tällä taiteilijuuden tiellä, joka on sekä kivinen että ruusuinen.” Pääsykokeiden yhteydessä kaikkia hakijoita muistutetaan silti alan vaativuudesta ja pitkäjänteiseen työhön sitoutumisen vaatimuksesta. ”Sanotaan, että harkitse vielä tarkkaan.”
Entä jos opiskelija vuoden aikana huomaa, että ala ei sovellukaan hänelle? ”Tämä on hyvä vaihe huomata, jos ala ei ole oma. Ei niin, että vasta kun olet pyrkinyt kuudesti Teakiin – ja herra varjele jos olet vielä päässytkin!” Lavaste painottaa, että Teak ja Näty eivät ole ainoita reittejä teatterintekijäksi ja että draamasta kiinnostuneille on tarjolla moninaisia työtehtäviä, joista näyttelijän ammatti on vain yksi.
Ensemble elämän totuutta etsimässä
Teatterikoulutuksen tiloissa, entisessä elokuvateatteri Ilveksessä opiston tunnuslause Elämän totuutta etsi on Aleksanterinkadulta tulijaa vastassa, vielä toistaiseksi aaltopahvin palaan kirjoitettuna. ”Pyrimme kouluttamaan täällä opiskelijoista mahdollisimman hyviä näyttelijöitä ja teatterintekijöitä, mutta ennen kaikkea kyse on hyväksi ihmiseksi kasvamisesta. Sitähän se elämän totuuden etsintä on.”
Teatterikoulutuksen käyttöön kesällä 2018 vuokratut tilat saavat Lavasteelta kiitosta. Hän pitää kolmen eri esitys- ja harjoitustilan ja oheistilojen kokonaisuutta opiskelijan ja opettajan näkökulmasta ”hirmu kiitollisena”. ”Tila alleviivaa sitä, että opiskelijat muodostavat ensemblen. Ovesta astuessa tulee heti tunne, että tämä on teatteri. Johonkin jumppasaliin verrattuna ihan huikea.” Lavaste uskoo, että toimitilasta muodostuu koulutukselle vetovoimatekijä. ”Näen, että uudesta sijainnista hyötyy koko kaupunki, jossa ei ole kovin paljon teattereita. Nyt me olemme näkyvästi katukuvassa, melkein torin laidalla.”
* * *
Lavaste ohjaa lahtelaisen Tiirismaan lukion kevään musikaaliproduktion ja tietää, että kaupungista löytyy paljon lahjakkaita nuoria teatteri-ihmisiä. Hän toivoo, että heitä nähtäisiin enemmän myös teatterikoulutuksen pääsykokeissa. ”Välillä voi olla vaikeaa nähdä sitä, mikä on lähellä”, hän naurahtaa. ”Mutta terveisiä vaan lahtelaisille nuorille, että Suomen parasta opistotason teatterikoulutusta löytyy omasta kaupungista.”